Ieri am participat la ultima și cred că una dintre cele mai interesante conferințe Evensys din acest an, Future of Media, de unde am plecat cu câteva idei foarte interesante în legătură cu cele mai noi tendinte din media, marketing digital, publicitate și online publishing. Unele dintre ele au fost chiar în contradictoriu, dar cea care a ieșit în evidență, în ea crezând mai mulți dintre vorbitori, este aceea că anul 2015 va fi anul video.
Petrișor Obae – Paginademedia.ro
Petrișor ne-a oferit câteva insight-uri interesante, cu accent pe zona TV, care îi este mai apropiată. Au fost, zic eu, lucruri foarte interesante, mai ales pentru o audiență pe care o bănuiesc destul de îndepărtată de micul ecran (bine, cred că termenul acesta de mic ecran deja e un pic perimat, cel puțin pentru mine e cel mai mare ecran posibil, dar și cel mai puțin utilizat).
Am aflat așa: că PRO TV-ul a făcut mari tăieri de costuri, și totuși a reușit o spectaculoasă lansare de grilă în această toamnă – deci tăierile par a fi fost de bun augur. În timp ce serialele românești dispar rând pe rând, grila cea nouă găsește loc pentru 3 reality show-uri.
Antena a copiat în acest an PRO TV-ul, însă zona în care a avut succes a fost cea de family, adică cea unde era deja lider de audiență. Au fost, așadar, ceva bani aruncați și viitorul nu pare deloc roz pentru acest post TV.
Kanal D nu mai este susținut de postul turcesc părinte, Dogan, și pare să nu se descurce grozav de unul singur. Lucrurile arată însă cu adevărat gri pentru TVR.
Una peste alta, piața publicității TV a fost în creștere, cu 6 milioane de reclame și marile posturi atrăgând în continuare mari clienți. Cred că Petrișor era singurul din sală care credea că lucurile arată roz pentru viitorul televiziunii, asta în cazul în care și el credea :). Următorul speaker, Dragoș Stanca, a venit în prezentare cu niște cifre care spun mult despre viitorul televiziunii, rezultatele unui studiu în care audiența sub 34 de ani s-a mutat, în absolut toate intervalele orare, pe internet.
Dragoș Stanca – Think Digital
Dragoș a vorbit despre globalizarea industriei media, despre Google și Facebook care sunt secondați de publisherii locali (Google e câștigător în momentul acesta cu 65% din preferințe, urmat de piața locală cu 20% și FB cu 15%).
A mai vorbit Dragoș despre tabloidizarea media, care însă nu e o soluție pe termen lung. o da click userul când vede cine știe ce titlu, dar pe termen lung tot cei care publică articole de calitate, la care publicul reacționează vor avea de câștigat.
Au fost menționate și proiectele elitiste, susținute pe bază de donații sau abonamente, așa cum este Rise Project (sau Dilema Veche, sau Decât o Revistă, îndrăznesc să adaug).
LauraBarbu – Vodafone
Ne-a vorbit despre Internet ca despre una dintre nevoile de bază din ale omului și despre smartphone ca ecran principal consumator de conținut. Anul 2015 va marca scăderea numărului de aplicații de mobil și creșterea consumului video.
Pariul Laurei pentru viitor este cel pe zona health&wellness pentru mobil.
Răzvan Căpănescu – Leo Burnett
Ne-a vorbit despre advertising-ul din era post advertisingului, aka despre necesitatea de a renunța la publicitatea tradițională și a merge către cea care nu se simte ca publicitate. A vorbit despre agenția viitorului, care va trebui să renunțe la ideea de campanie și să meargă mai mult pe soluții oferite clienților.
Mugur Pătrașcu – iLeo
5 pentru 2015:
- Reting your target
- It is the screen first, then media
- Act, do not wait for critical mass
- Build something new, do no attach on things, occupy internet
- Mobile is driving the growth, e-commerce is the growth
Sesiunea a 2-a s-a numit Next Big Ideas for 2015
Aici Mihai Gongu de la GMP ne-a spus cum de foame poți scăpa, dar de FOMO nu – FOMO însemnând Fear of Missing out și ne-a vorbit despre cultura Facebook – oamenii nu mai citesc cărți, ci feed-uri. Bugetele viitorului vor merge din ce în ce mai mult către vloggeri.
Claudia Chirilescu și Cristian Ursea au vorbit despre WhatsApp, în timp ce Bogdan Botezatu, de la BitDefender ne-a reamintit amenințările mobile.
Ilyan ne-a reamintit faptul că video-ul este acum the king, în timp ce Tudor Galoș de la Microsoft a vorbit despre necesitatea trecerii de la produse la experiențe, experiențe care trebuie să fie create de brand și de user împreună. E de asemenea necesară trecerea de la campanii la social relationship management și cea de la marketing convențional la agile marketing.
A fost o ediție reușită după părerea mea, mulțumesc Cristian Manafu și Evensys pentru invitație!
[…] of Media, rezumat de Blog de Bucuresti si de Read My […]